Ultima actualizare: 27 ianuarie 2024
Din 1975 pana in prezent, au existat sapte generatii ale modelului Porsche 911 Turbo. De la o masina sport de mare viteza, aproape incontrolabila la limita, la o masina de precizie greu de invins – aruncam o privire retrospectiva asupra fiecareia dintre ele.
In cadrul seriei Porsche 911, exista un model care se distinge de toate celelalte: Turbo. Porsche 911 Turbo este prezent pe piata inca din 1970, odata cu legendarul 930. De atunci, au fost lansate 7 generatii, fiecare mai puternica si mai precisa decat precedenta, ceea ce le face aproape imbatabile de catre concurenta.
Astazi, efectul Porsche 911 Turbo nu mai este acelasi ca odinioara, deoarece intreaga serie a „noua” are un turbocompresor. Cu toate acestea, este in continuare masura tuturor lucrurilor in acest segment, deoarece combina perfect performanta si luxul german. Cititi mai departe pentru a afla mai multe despre transformarea acestei masini emblematice.
Multi dintre noi si-ar dori un Porsche 911 Turbo din a doua generatie – daca se poate, in alb.
1. 930 Turbo (1975-1977)
Primul 911 Turbo a fost cunoscut sub numele de 930 si provenea din seria G a saga 911 Turbo. Motorul sau boxer cu sase cilindri si-a marit exponential puterea, livrand 260 CP la rotile din spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu patru trepte.
Greutatea sa redusa, combinata cu performantele sale exceptionale, faceau din el o masina dificil de condus. La limita, era accesibila doar celor mai experimentati soferi. Printre detaliile care au ramas in istorie se numara aripa spate uriasa si utilizarea legendarelor jante Fuchs.
A fost pentru prima data cand s-a folosit o caroserie evazata pe 911 – lucru care s-a pastrat pe toate masinile turbo ulterioare.
2. 964 Turbo (1990-1994)
Succesul primului model a facut ca in anii 1980, versiunile mai modeste ale modelului 911 sa beneficieze si ele de aspectul modelului Turbo. Acest lucru, coroborat cu faptul ca marca se gandea sa renunte la 911 din gama sa deoarece considera ca modelul nu mai era potrivit pentru scop, a dus la o intarziere semnificativa a introducerii modelului 964 Turbo si a modelului 964 in general.
A fost renasterea mitului, cu un kit aerodinamic si mai de temut. Jantele Fuchs au fost inlocuite cu jante usoare cu cinci spite, iar barele de protectie din cauciuc au fost inlocuite cu bare de protectie integrate in caroserie, dand modelului un aspect mai modern. La versiunile mai puternice a fost adaugata o priza de aer laterala.
Initial, a fost comercializat cu acelasi motor de 3,3 litri ca si modelul anterior, astfel ca nu a reprezentat un salt calitativ in ceea ce priveste performantele. Acest salt a venit abia odata cu introducerea unei noi variante de 3,6 litri cu 360 CP.
3. 993 Turbo (1995-1997)
Pentru multi, cel mai bun Porsche 911 din istorie a fost unul dintre automobilele care a avut in program, pentru cel mai scurt timp, o varianta Turbo. De fapt, generatia 993 nu a ramas multi ani pe piata. Cea mai recenta versiune a retetei originale 911 a adus pentru prima data tractiunea integrala in gama Turbo, dupa ce anterior a debutat pe modelul 964 Carrera 4.
Motivul introducerii acestui element tehnic a fost constatarea, obtinuta in timpul dezvoltarii, ca cei 410 CP ai motorului spate nu puteau fi controlati fara tractiune integrala. Prin urmare, dupa teste extinse, s-a decis integrarea acesteia. Cresterea performantelor s-a datorat in principal utilizarii unui al doilea turbocompresor.
Din punct de vedere vizual, era caracterizat de spoilerul mare si plat al turbo si, la aceasta generatie 993, de largirea semnificativa a puntii spate. Aceasta era vizibila in special pe 993, deoarece 993 a indulcit liniile aripioarelor pentru a actualiza imaginea masinii sport germane in comparatie cu predecesorul sau. Pe Turbo, s-a rupt complet cu noile linii.
Cruise control, lumini cu xenon si o punte spate Weissach au fost printre noutatile aduse de Porsche 911 Turbo 993.
4. 996 Turbo (2001-2005)
Dupa o scurta etapa in care noul 996 s-a impus pe piata, a sosit si varianta Turbo corespunzatoare. Astazi, este cel mai accesibil turbo de pe piata second-hand si, chiar daca estetica a pus bete in roate, a castigat mult teren in timp.
A fost o ruptura totala cu ceea ce se stia pana atunci. Motorul racit cu aer a fost inlocuit cu unul racit cu lichid, care in versiunea turbo nu mai avea IMS-ul problematic al generatiei 996. Noul motor producea 420 CP si oferea pentru prima data optiunea unei cutii de viteze automate Tiptronic.
Franele carbon-ceramice, care proveneau din curse, au fost introduse pe 996.
Indiferent de gusturile estetice, 996 Turbo a readus in actualitate priza de aer laterala, care este mai prezenta ca niciodata si a fost pastrata pana in prezent. Interesant este faptul ca, in aceasta generatie a modelului 911, fiecare 911 putea fi comandat cu kitul de stil Turbo, cu exceptia spoilerului spate.
5. 997 Turbo (2006-2012)
Acest model a fost al doilea Turbo care a fost echipat cu noile motoare racite cu lichid. Din punct de vedere estetic, a fost o intoarcere in trecut, cu faruri rotunde insotite de proiectoare de ceata si indicatoare pe bara de protectie.
Cu toate acestea, acest Porsche 911 Turbo a fost cel care a bagat frica de Dumnezeu in concurenta. Ca si Nissan GT-R, era un adevarat ucigas. Datorita tractiunii integrale, se lipea de sosea ca o lapiez, iar motorul sau – pana la 500 CP in versiunea reproiectata – combinat cu noua transmisie automata cu dublu ambreiaj PDK era un adevarat consumator de kilometri.
997 Turbo oferea un echilibru perfect intre modernitate si impresii analogice.
6. 991 Turbo (2013-2019)
De-a lungul timpului, 911 a continuat sa creasca, iar pentru a tine pasul cu imbunatatirile regulate asteptate de la o masina sport de calibrul lui 911 Turbo, formula a trebuit sa fie rafinata prin sofisticare tehnica. Generatia 911 a introdus elemente precum servodirectia electrica, o punte spate directoare si mai multa putere, pana la 560 CP in cazul modelului Turbo S.
Designul a fost determinat de functionalitate: arcuri de roti mai largi pentru a gazdui roti mai mari si prize de aer mai mari pentru a raci mai bine motorul. A fost cat se poate de simplu. In mod normal, germanii si riscul nu merg mana in mana, motiv pentru care 911 Turbo din aceasta generatie nu a fost schimbat aproape deloc.
7. 992 Turbo (din 2020)
Ajungem astfel la generatia 992, care a fost introdusa in 2020. Aceasta a intrat in centrul atentiei pentru ca a facut un salt urias de performanta fata de predecesorul sau, fara avertisment. A trecut de la 560 CP la 650 CP, aproape o cincime.
Inginerii marcii au explicat acest lucru spunand ca au decis sa ofere mult mai multa putere, deoarece daca imbunatatirea de la o generatie la alta este de 10-20 CP, clientul practic nu observa nicio diferenta. Prin urmare, au decis sa ofere mult mai multa putere, astfel incat sa nu existe niciun dubiu ca noul model este superior celui precedent.
In cursele de drag racing, 911 Turbo 992 a fost incoronat noul rege.
Un prototip pentru istorie
Daca un lucru a devenit clar in aceasta relatare istorica a lui Porche 911 Turbo, acesta este faptul ca aceasta masina este o icoana a lumii auto care va continua cu siguranta sa se adapteze pentru a surprinde pe toata lumea.
De la prima versiune, 930, pana la ultima, 992, generatiile acestui model al marcii Porsche au avut un impact pozitiv asupra multor iubitori de viteza care si-l amintesc cu apreciere si il considera un vehicul de antologie.