Curățenia motorului este benefică, dar procedura de spălare în sine implică riscuri de deteriorare. Ce este de făcut? Spălarea motorului este necesară – dar nu mai des de 1-2 ori pe an.
Motivul este că murdăria dăunează motorului, dar și spălarea în sine poate provoca daune, explică autorul articolului. Iar dacă spălați motorul rar, dar regulat, obțineți maximum de beneficii și reduceți riscurile la minimum.
De ce să speli motorul?
Murdăria și stratul de ulei și antigel scurs reduc capacitatea de disipare a căldurii din motor, ceea ce duce la supraîncălziri mai frecvente. Acest lucru este deosebit de important în sezonul cald, când temperaturile ridicate pot afecta performanța motorului.
Uleiul scurs pe componentele din cauciuc și polimer – furtunuri, burdufuri și altele – accelerează îmbătrânirea și deteriorarea acestora. Cu timpul, aceste componente pot deveni casante și pot apărea fisuri care duc la scurgeri.
Când verificați nivelul uleiului, puteți atinge accidental cu joja zonele murdare ale motorului, iar această murdărie poate ajunge în carter împreună cu joja. Acest lucru poate contamina uleiul proaspăt și poate reduce eficiența lubrifierii.
Pe un motor curat puteți observa mai devreme scurgerile de ulei și antigel. Acest lucru vă permite să identificați și să remediați problemele înainte ca acestea să devină grave și costisitoare.
Repararea unui motor curat este mai ușoară, iar calitatea unei astfel de reparații va fi mai bună. Mecanicii pot lucra mai eficient și pot identifica mai ușor sursele problemelor atunci când motorul nu este acoperit de murdărie și grăsime.
Care sunt riscurile spălării?
Apa poate pătrunde în contactele electrice și senzori, creând risc de scurtcircuit, iar jetul de la spălătorul cu presiune înaltă poate chiar să rupă clemele. Acest lucru poate duce la defecțiuni electrice și electronice costisitoare.
Jetul puternic poate forța apa să pătrundă în conducta de aer a motorului. Apa în sistemul de admisie poate cauza probleme serioase, inclusiv hidrolocare (blocarea motorului din cauza apei în cilindri).
Dacă apa ajunge pe blocul motor fierbinte, pot apărea fisuri din cauza stresului termic. De aceea, motorul trebuie spălat doar când este „rece”. Este recomandat să așteptați cel puțin 30 de minute după oprirea motorului.
Trebuie să fiți atenți la alegerea produselor chimice auto: multe substanțe de curățare au efect coroziv asupra metalelor sau polimerilor. Este important să folosiți doar produse special concepute pentru spălarea motorului.
În general, umiditatea excesivă sub capotă este dăunătoare deoarece accelerează coroziunea. După spălare, este esențial să lăsați motorul să se usuce complet, eventual pornind-ul pentru câteva minute pentru a ajuta la evaporarea apei.
De fapt, nu este vorba despre argumente împotriva spălării, ci despre măsuri de precauție pentru a evita daunele. Dacă totul este făcut corect, motorul vă va „mulțumi” prin performanță îmbunătățită și durată de viață mai lungă.
Sfaturi practice pentru o spălare sigură a motorului:
- Așteptați întotdeauna ca motorul să se răcească complet
- Protejați componentele electrice sensibile cu folie sau pungi de plastic
- Folosiți jet cu presiune moderată și păstrați distanța
- Utilizați doar produse de curățare special concepute pentru motor
- Lăsați motorul să se usuce bine după spălare
- Verificați toate conexiunile electrice după spălare
Nu uitați să împărtășiți experiența voastră în comentarii! Ați spălat vreodată motorul mașinii? Ce metode ați folosit și ce rezultate ați obținut? Articolul v-a fost util? Distribuiți-l și prietenilor pasionați de mașini!
Sursa imaginii: Unsplash
Etichete: spălare motor, întreținere auto, curățare motor, siguranță auto, service auto, sfaturi auto