Ultima actualizare: 27 ianuarie 2024
Ford Focus RS MK1, masina sport compacta care a insemnat sfarsitul lui Cosworth4 minuteFord Focus Cosworth a fost o idee care, in cele din urma, nu a fost realizata; cu toate acestea, Ford Focus RS MK1 a aparut ca inlocuitor. Cititi mai departe pentru a descoperi istoria comuna a acestor doua modele.
In 1998, a vazut lumina zilei prima generatie a lui Ford Focus, o masina mica revolutionara care avea dificila sarcina de a inlocui Ford Escort. La doar un an de la lansare, au fost prezentate primele prototipuri ale versiunii de performanta ulterioare: Ford Focus RS.
De-a lungul timpului, primul Focus RS poate fi considerat unul dintre cele mai bune automobile sport compacte ale timpului sau. Pana la aparitia lui Renault Megane RS si a pregatirii sale pentru Nürburgring, germanul a fost bursucul. La vremea respectiva, insa, i s-a reprosat ca era mult mai putin decat trebuia sa fie, dupa cum sustinea chiar marca.
Cititi mai departe pentru a afla mai multe despre istoria dintre Ford Focus RS MK1 si Focus Cosworth.
Focus Cosworth, ce ar fi putut fi
Incepand cu anii ’60 si ’70, relatia dintre Ford si Cosworth a fost foarte fructuoasa. Parteneriatul lor a produs unul dintre cele mai bune motoare V8 din Formula 1: Cosworth DFV. Pe partea de productie, cele doua marci au colaborat pentru a produce Ford Sierra Cosworth si, mai tarziu, Ford Escort Cosworth.
Ambele au fost dezvoltate pe baza succeselor obtinute in raliurile mondiale, dar in cazul Ford Focus a fost vorba de o tabla alba. Acesta promitea un nivel de performanta care se potrivea exact cu ceea ce se oferea un deceniu mai tarziu, iar 20 de ani mai tarziu este inca in varful de lance, dimpotriva, cand vine vorba de asistenta si tehnologie.
Acest prototip a fost propulsat de motorul 2.0 Zetec cu patru cilindri si turbocompresor cu 16 supape. Acesta producea aproximativ 200 CP in combinatie cu o cutie de viteze manuala cu cinci trepte si tractiune integrala. Pentru a acomoda acest sistem, caroseria a trebuit sa fie largita.
De indata ce masina a intrat in productie, urma sa produca pana la 300 CP.
Ulterior, a fost prezentata o alta dezvoltare a aceluiasi concept, conceptul Focus R, care arata exact la fel, in afara de noua vopsea gri. Cea mai mare schimbare a fost cresterea puterii cu 20 CP fata de primul prototip. Cu toate acestea, limita de 300 CP pentru modelul de serie era inca luata in considerare.
S-ar putea sa te intereseze: Ford Focus ST, un upgrade de performanta cu placerea de a conduce
Focus RS MK1, tehnica
Din motive de costuri – pretul de vanzare la vremea respectiva ar fi fost de aproximativ 50.000 de euro – s-a renuntat in ultimul moment la Cosworth. Elemente precum tractiunea integrala au fost, de asemenea, abandonate, intotdeauna cu gandul la costul final, desi aspectul tehnic a jucat si aici un rol, deoarece s-au realizat economii considerabile de greutate.
Proiectul de a oferi o masina sport compacta cu tractiune integrala, mai puternica si mai dinamica decat un Subaru Impreza STI sau un Mitsubishi Lancer Evolution, a esuat astfel. Ca urmare, planificarea intregului proiect s-a schimbat. Masina nu urma sa mai fie produsa in editie limitata, ci in serie, chiar daca in numar mic.
Din cauza acestei schimbari neasteptate, lansarea pe piata a fost amanata din 2001 in 2002, desi majoritatea unitatilor urmau sa fie livrate in 2003. Proiectul s-a dezvoltat destul de diferit fata de ceea ce fusese planificat initial. In primul rand, motorul a fost schimbat cu 2.0 Duratec, care producea 215-220 CP, departe de cei 300 CP preconizati.
Amortizarea a fost cu 50% mai rigida si cu 25% mai joasa decat cea a modelului Focus ST170 cu acelasi nume, amortizoarele fiind furnizate de Sachs. Deoarece nu era loc pentru tractiune integrala, a trebuit sa se lucreze pentru a o face o masina cu tractiune fata dinamica si distractiva. Cu toate acestea, poate rezista la aproape 1 G de forta laterala fara a pierde tractiunea.
Nu uitati sa cititi Ford Focus ST Sportbreak 2019 este masina sport pentru familie.
Focus RS MK1, Design
Din punct de vedere vizual, a fost finisat cu un design care a amestecat elemente ale prototipului cu cele ale lui Focus RS WRC din Campionatul Mondial de Raliuri. Un pic de istorie: aceasta masina a fost condusa de Colin McRae si Carlos Sainz. Culoarea sa inconfundabila, albastru Prodrive, si jantele cu cinci spite sunt astazi o combinatie clasica contemporana.
Arcadele evazate ale rotilor au fost preluate de la prototipul original, largindu-le cu 4 cm pe fiecare parte, in timp ce bara de protectie fata a fost inspirata de cea folosita pentru WRC. Sistemul de franare dezvoltat de Brembo a fost dezvaluit cu epoleti de frana vopsiti in albastru.
Interiorul a fost caracterizat de frumoasele scaune Sparco tapitate in piele neagra si Alcantara albastra, la fel ca si volanul. Pedala si butonul schimbatorului de viteze au fost realizate din aluminiu. Intre 2002 si 2004, au fost produse 4500 de exemplare, care aveau un pret de putin peste 30.000 de euro in Spania.