miercuri, februarie 21, 2024

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

Descoperă etapele cheie ale dezvoltării unei mașini, de la concept la linia de asamblare. Informații verificate pe site-ul nostru de știri.

Share

De la designerul care creeaza designul masinii pana la inginerul care verifica daca totul functioneaza corect, exista mai multe faze in dezvoltarea unei masini. Aflati mai multe despre aceste faze aici.

De la ideea unui nou model de masina pana la lansarea pe piata, un proces de dezvoltare trece prin mai multe etape. In unele cazuri, ciclul nu se incheie pentru ca proiectul a fost abandonat sau pentru ca a fost doar un exercitiu de design care urma sa fie prezentat publicului.

Ciclul de dezvoltare obisnuia sa fie destul de lung si anevoios, dar dezvoltarea tehnologica a facut posibila scurtarea timpilor de dezvoltare intr-o asemenea masura incat automobilele pot fi dezvoltate de la zero in abia un an. In cazuri extreme, este o chestiune de luni, dar aceasta nu este norma.

Cu toate acestea, desi tehnologia a accelerat procesul, complexitatea tot mai mare a vehiculelor dezvoltate a incetinit din nou ritmul. In prezent, o dezvoltare completa dureaza de obicei intre 2 si 5 ani, in functie de bugetul pe care marca il are la dispozitie pentru modelul respectiv si de urgenta de a-l introduce pe piata. Vrem sa aflam mai multe.

Fazele procesului de dezvoltare a vehiculelor

Indiferent de model sau de marca, procesul de dezvoltare si productie a vehiculelor cuprinde mai multe etape sau faze, pe care vi le prezentam mai jos.

Studiul de proiectare

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.
Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

Primul pas este studiul de design. Dupa ce s-a decis ce tip de masina urmeaza sa fie dezvoltat – berlina, decapotabila, SUV etc. – urmatorul pas este colectarea unui numar mare de idei. Daca este vorba de un vehicul international, are loc adesea o sesiune de brainstorming in care sunt prezentate mai multe propuneri de catre studiouri din intreaga lume.

Citeste si
Ford Focus RS MK1, masina sport compacta care a ajuns la Cosworth

Studiourile europene, asiatice si americane lucreaza impreuna pentru a gasi cel mai bun design, care trebuie sa fie adaptat la tendintele pietei si, mai ales, la gusturile consumatorilor. Datorita digitalizarii procesului de design, este posibil in prezent sa se creeze concepte mai indraznete si sa se realizeze o varietate mai mare de optiuni intr-un timp mai scurt.

Modele din lut

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.
Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

Dupa evaluarea celor mai bune modele, trecem la urmatoarea faza, care face parte tot din studioul de design. Aici parasim hartia si calculatorul si trecem la formatul 3D cu modelarea in lut. Diferite propuneri sunt modelate in acest material pentru a obtine o idee mai buna despre designul vehiculului, acordand o atentie deosebita detaliilor si proportiilor.

Se poate intampla ca diferite modele sa fie gravate pe acelasi model pentru o comparatie rapida. Pentru a verifica efectul liniilor si reflexia luminii asupra lor, lutul de modelare este de obicei acoperit cu un vinil lucios care simuleaza vopseaua finala.

Scara modelelor variaza in functie de cat de avansat este proiectul. La inceput, cand exista inca mai multe posibilitati, modelele sunt de obicei realizate la scara 1:10, 1:5 sau la scari similare. Pe masura ce proiectul se maturizeaza si se apropie de designul final, se creeaza modele la scara naturala.

Ca si in cazul designului exterior, se realizeaza modele din lut si pentru designul cabinei de pilotaj.

Vehiculul de testare

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.
Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

In paralel cu procesul de proiectare, atunci cand proiectul se afla inca la inceput, dar trebuie verificata fezabilitatea tehnica a masinii in cauza, se folosesc asa-numitele „muluri de testare”. Este vorba despre un vehicul echipat cu componente care sunt inca in curs de testare pentru a se evalua functionarea lor corecta.

Citeste si
Cele sapte generatii ale modelului Porsche 911 Turbo

Deoarece designul final al vehiculului nu este disponibil, nu este posibil sa se utilizeze caroseria vehiculului pentru testele de testare; in schimb, se folosesc adesea caroserii modificate ale altor modele. Acestea sunt adaptate pentru a simula aspecte ale performantei produsului final, cum ar fi performanta de racire si latimea caii de rulare.

Dupa cum arata imaginea, un Holden Ute puternic modificat a fost utilizat in timpul procesului de dezvoltare a Chevrolet Corvette C8 – primul Vette cu motor central.

Concept

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.
Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

In functie de caz, un prototip cunoscut sub numele de concept poate fi produs sau nu. Uneori, un brand va prezenta un concept care este foarte apropiat de produsul final, ca o curtoazie. Acest lucru se face pentru a testa acceptarea de catre public a noului design. Daca nu este necesar pentru a economisi costuri, aceasta etapa este omisa.

Pe de alta parte, exista cazuri in care marca doreste pur si simplu sa arate o idee noua, un prototip nebunesc care nu este destinat sa intre in productie. In acest caz, prototipul este asamblat in studio dupa ce procesul de proiectare a fost finalizat, fara ca un obiect de testare sa fie disponibil.

Și in acest caz, bugetul este un factor decisiv, deoarece conceptul poate fi incomplet (fara dotari interioare), complet (cu dotari interioare vizibile) sau functional, cu un sasiu preluat de la o masina existenta pentru teste sporadice in presa.

Vehicul de pre-productie

Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.
Iata cum arata dezvoltarea unei masini, de la ideea initiala pana la productie.

Atunci cand toate etapele de dezvoltare au fost arse si este vorba doar de reglajul fin al masinii inainte de a ajunge pe sosea, vehiculele de pre-productie sunt testate in camuflaj complet. Designul final, pe care nimeni nu l-a vazut inca, poate fi presupus mai mult sau mai putin precis.

Citeste si
Opel Astra Sports Tourer, are de toate

La inceput, forma finala a masinii este ascunsa prin adaosuri false. Acestea sunt folosite pentru a pacali fotografii spioni, unii dintre ei fiind profesionisti in domeniul lansarilor de masini si al caror unic scop este de a dezvalui cat mai repede designul final al produsului.

De ceva timp, marcile profita de situatie si anunta anumite detalii ale viitorului model pentru modele ravnite, cum ar fi Toyota Supra din imagine si altele, si ataseaza o galerie oficiala a masinii inca camuflate.

Cazuri precum Lexus LFA sunt o raritate a carei dezvoltare a durat un deceniu. Motivul? Modificari tehnice atunci cand proiectul era deja foarte avansat.

Procese care se desfasoara fara probleme

Toate modelele mari pe care le cunoastem astazi au trecut prin acest proces de dezvoltare inainte de a porni la drum, astfel incat sa poata fi adaptate si sa poata fi adaugate detalii daca este necesar.

Fara acest proces, nu am fi avut siguranta si confortul la care ne asteptam astazi si ar trebui sa ne amintim acest lucru de fiecare data cand avem placerea de a conduce o masina buna.

Credit imagine principala: The News Market.

Citeste si...

Citeste si...