marți, septembrie 10, 2024

Comertul electronic din Romania genereaza peste 3% din PIB si conduce piata din Europa de Est

Share

Romania are un procent consolidat de 3,17% din PIB generat din vanzarea online a bunurilor si serviciilor (e-GDP), ocupand locul 3 in Europa Centrala si de Est si locul 12 la nivelul intregului continent european, conform Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO).

In ceea ce priveste volumul vanzarilor in cadrul statelor membre UE, Romania se afla tot pe locul 3 in Europa Centrala si de Est, dupa Polonia si Cehia. Sectorul de comert electronic din Romania domina piata din Europa de Est, generand aproape 60% din vanzarile in regiune, fiind estimata o cifra de afaceri de aproximativ 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro in intreaga regiune.

Cumparatorii romani prefera magazinele autohtone

Conform Raportului European E-commerce 2023 , 94% dintre cumparatorii romani prefera sa comande online de la magazinele romanesti, in timp ce 21% au comandat si de la magazine straine in ultimul an.

La nivel european, cele mai comandate produse online sunt cele din categoria hainelor, incaltamintei si accesoriilor vestimentare (68% din produsele comandate online), urmate de carti, CD-uri, DVD-uri (34%), livrari de la restaurante (30%) si produse cosmetice sau de infrumusetare (27%).

Preturi in scadere la alimente in mediul online

Asociatia Mai Arata ca, potrivit unei cercetari realizate de Institutul National de Statistica (INS) asupra preturilor din mediul online pe o perioada de trei ani (2020-2023), acestea au inregistrat, in general, o evolutie sub rata inflatiei.

In primavara anului 2023, s-au observat scaderi semnificative la pretul produselor alimentare. Spre exemplu, in luna mai fata de aprilie 2023:

  • Laptele cu 1,5% grasime s-a ieftinit cu 7%
  • Laptele cu 3,5% a avut un pret cu 9,4% mai mic in medie
  • Pretul uleiului de floarea soarelui a scazut cu 3,5%
Citeste si
FMI recomandă României să elimine cotele scăzute de TVA și impozitarea progresivă. Rezultatul: prețuri mai mari la alimente și locuințe

Reducerile de pret au continuat si in iunie, cu scaderi de:

  • 4,7% pentru laptele cu 1,5% grasime
  • 4,5% pentru faina
  • 3,7% pentru uleiul de floarea soarelui

Alte produse masurate de INS, precum mere, fasole, unt, paine si malai, au inregistrat si ele reduceri de pret in mediul online in prima jumatate a anului 2023.

Perspective de crestere pentru e-commerce in urmatorii ani

Romania este pe un trend ascendent in ceea ce priveste comertul electronic, cu o pondere tot mai mare in PIB si cu un ritm de crestere peste media europeana.

Conform analistilor, exista perspective ca in urmatorii 2-3 ani procentul din PIB generat de sectorul de e-commerce sa depaseasca 4%, consolidand pozitia Romaniei in top 10 piete la nivel european.

De asemenea, avand in vedere ca majoritatea cumparatorilor romani prefera magazinele autohtone, companiile locale au oportunitatea de a-si extinde afacerile online si de a creste cifra de afaceri din vanzari online.

Investitiile in marketing digital, optimizarea site-urilor pentru conversii, diversificarea metodelor de plata si livrare, precum si imbunatatirea experientei de cumparare mobila sunt doar cateva dintre directiile cheie pentru accelerarea cresterii in online.

Surse: Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO), Institutul National de Statistica, Raportul European E-commerce 2023

Citeste si...

[wp-rss-aggregator]

Citeste si...