Proiectul de lege a fost prezentat pe 12 decembrie și a fost inițiat de premierii Marcel Ciolacu – liderul PSD și Nicolae Ciucă – liderul PNL.
Proiectul de lege, care modifică Legea 241/2005 privind prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, prevede o creștere atât a limitelor maxime, cât și a sancțiunilor.
Suma maximă este majorată de la 100.000 de euro la un milion de euro.
„(1) În cazul săvârșirii unei infracțiuni menționate la articolul 6 alineatul (1), la articolul 8 sau la articolul 9, infracțiunea nu se pedepsește în cazul în care, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea controlului efectuat de autoritățile competente care stabilește un prejudiciu imputabil bugetului general consolidat de până la 1 000 000 EUR, prejudiciul majorat cu 15 % din valoarea acestuia, plus dobânzile și amenzile, este acoperit integral prin plăți efective. În acest caz, autoritățile competente nu vor sesiza organele de urmărire penală”, se arată în document.
Avansare rapidă
Proiectul de lege a fost aprobat luni, 18 decembrie, de Senat și marți, 19 decembrie, de Camera Deputaților, urmând să fie transmis președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare.
Potrivit Profit.ro, proiectul de lege a primit inițial, luni, în jurul orei 17.30, doar 65 de voturi favorabile din partea senatorilor, în timp ce numărul necesar era de 69. Președintele de ședință a anunțat atunci că proiectul de lege nu a fost adoptat și că acesta a fost retrimis la Camera Deputaților, care este responsabilă pentru luarea deciziei.
La o jumătate de oră după primul vot, PSD a reclamat că nu funcționau cartelele unor senatori.
Potrivit sursei citate, senatorii nominalizați au fost Daniel Zamfir (PSD) și Alexandru Nazare (PNL).
La cel de-al doilea vot, proiectul a fost apoi adoptat cu 70 de voturi pentru.
În același timp, un articol din regulamentul de funcționare al Direcției Naționale Anticorupție (DNA) a fost modificat astfel încât aceasta să poată investiga acum infracțiuni de fraudă de 10 milioane de lei sau mai mult.
Același prag va fi introdus și pentru Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT).
Acest lucru înseamnă că mai puține cazuri sunt transmise către DNA și DIICOT.
Viziunea lui Ciolacu și Ciucă
În expunerea de motive a proiectului se precizează: „Experiența instituțională a arătat că creditarea societăților comerciale, în special prin utilizarea de numerar, de către asociați, acționari sau alte persoane aflate în mod formal sau informal în fruntea acestora, se află în multe cazuri în imediata vecinătate a infracțiunilor de evaziune fiscală”.
Astfel, „veniturile nedeclarate” sunt introduse în societate prin intermediul operațiunilor de creditare, ceea ce denaturează și mai mult situația fiscală.
În document se precizează că „scopul principal al legii este de a compensa prejudiciul cauzat de evaziunea fiscală bugetului general consolidat al statului și de a trage la răspundere persoanele vinovate”.
„Ponderea sesizărilor către organele de drept pentru prejudicii mai mici de 500.000 de euro din totalul sesizărilor către organele de drept a fost în medie de 80% în ultimii doi ani”, potrivit inițiatorilor Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă.
De asemenea, se susține că numărul mare de sesizări duce la o supraîncărcare a autorităților de aplicare a legii.