Cel mai mare vas de croaziera din lume, Icon of the Seas, este gata sa porneasca in prima sa calatorie pe 27 ianuarie. Cu o lungime de 365 de metri si o capacitate de 7.600 de pasageri, Icon of the Seas este de cinci ori mai mare decat Titanic. Operatorul Royal Caribbean sustine ca noul lor vas este „cel mai sustenabil” construit pana acum, datorita tehnologiilor precum motoarele pe gaz natural lichefiat (GNL) si recuperarea caldurii de la motoare pentru incalzirea apei.
Insa, pe masura ce navele de croaziera devin tot mai mari, cresc si ingrijorarile cu privire la impactul lor asupra mediului. Croazierele sunt printre cele mai poluante moduri de calatorie, emitand aproximativ 250g CO2 per pasager pe kilometru. Spre comparatie, zborurile pe distante scurte emit 110g.
Iata care sunt principalele aspecte de sustenabilitate ale noului Icon of the Seas si cat de ecologic este cu adevarat cel mai mare vas de croaziera din lume:
Introducerea gazului natural lichefiat reduce unele emisii, dar prezinta riscuri climatice
Motoarele pe gaz natural lichefiat (GNL) emit cu 25% mai putin CO2 si poluanti precum oxizi de azot si sulf comparativ cu combustibilii traditionali. Cu toate acestea, motoarele pe GNL prezinta riscuri majore de scurgeri de metan – un gaz cu efect de sera de peste 80 de ori mai puternic decat CO2.
Conform organizatiei Transport & Environment, 80% din navele pe GNL folosesc motoare care pierd 3.1% din combustibil sub forma de metan nears. Aceste scurgeri anuleaza beneficiile GNL pentru clima pe termen scurt.
Dimensiunea uriasa inseamna un impact urias
Cu o greutate de 250.800 de tone, Icon of the Seas va avea un impact imens asupra mediului. De exemplu, va consuma aproximativ 14 milioane de litri de motorina pe an in croazierele sale in Caraibe.
Pe langa emisiile de CO2, trebuie luate in considerare si poluarea apelor marine cu substante chimice, deseuri si ape uzate. Un singur vas de croaziera poate genera pana la 210.000 de litri de apa uzata pe zi.
Tehnologii promitatoare, dar inca insuficiente
Royal Caribbean investeste in noi tehnologii pentru a reduce amprenta de carbon a vaselor sale. Icon of the Seas foloseste de exemplu energia regenerabila generata in port, are sisteme avansate de epurare a apelor uzate si recupereaza caldura de la motoare.
Insa expertii considera ca aceste eforturi sunt inca insuficiente. Pentru a atinge obiectivele climatice globale, industria croazierelor va trebui sa implementeze pe scara larga combustibili alternativi zero-emisii precum hidrogenul si bateriile electrice.
Pana una alta, toate dovezile indica faptul ca un vas urias precum Icon of the Seas va avea in continuare un impact imens asupra planetei, chiar si cu noile tehnologii implementate. Ramane de vazut daca industria croazierelor este pregatita sa faca cu adevarat pasi semnificativi pentru a deveni sustenabila pe termen lung.