Recent, Ministerul Educației a venit cu o propunere care stârnește multe discuții în rândul specialiștilor – un nou mod de organizare a studiului istoriei în licee. Profesorul Andrei Avram, care predă la prestigiosul Colegiu Național „Sfântul Sava” din București, ne explică de ce acest subiect merită toată atenția noastră și cum ar trebui gândită predarea istoriei pentru tinerii liceeni.
Trebuie să știm că aceste schimbări vin într-un moment când societatea este tot mai sensibilă la subiecte istorice. Profesorul Avram ne atrage atenția că trăim într-o perioadă în care diverse personaje politice folosesc istoria în diferite moduri, uneori chiar denaturând anumite aspecte ale trecutului. Tocmai de aceea, modul în care predăm istoria tinerilor devine cu atât mai important.
În primul rând, noile planuri aduc o reorganizare majoră a orelor de istorie. Se dorește ca toți elevii să studieze istoria românilor în clasele a IX-a și a X-a, dar specialiștii atrag atenția că acest lucru nu poate fi făcut izolat. Cum spune profesorul Avram, „nu putem să studiem trunchiat istoria românilor. Pentru a o înțelege cu adevărat, avem nevoie să o integrăm în contextul mai larg al istoriei universale.”
Facultatea de Istorie a Universității din București a tras un semnal de alarmă legat de această comprimare a studiului istoriei în doar doi ani. Profesorii universitari spun că este practic imposibil să parcurgi atât istoria românilor, cât și cea universală într-un timp atât de scurt, existând riscul real ca elevii să nu mai poată înțelege în profunzime legăturile dintre evenimente și contextul lor mai larg.
Un aspect interesant al noilor propuneri este introducerea unor materii specializate în clasele mari: „Istoria evreilor. Holocaustul” în clasa a XI-a și „Istoria comunismului” în clasa a XII-a. Deși studierea acestor capitole importante ale istoriei este esențială, specialiștii susțin că ele trebuie înțelese în contextul lor istoric mai larg.
Și alte centre universitare importante și-au exprimat îngrijorarea. De exemplu, profesorii de la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au lansat un apel către toți colegii lor din țară, subliniind că „o Românie educată nu poate exista fără învățarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu”.
Ministrul Educației, Daniel David, a încercat să liniștească spiritele, explicând că noua structură pune de fapt mai mult accent pe istoria națională încă din primii ani de liceu. El respinge ideea că aceste schimbări ar dezavantaja studiul istoriei naționale, subliniind că „patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale” ale noii abordări.
Pentru elevii de la profilele non-umaniste, schimbarea înseamnă că în ultimii doi ani de liceu vor putea alege dacă vor să continue studiul istoriei, aceasta devenind o materie opțională. Această flexibilitate vine însă cu riscurile ei, după cum avertizează specialiștii în educație.
Te invităm să te implici în această dezbatere importantă pentru viitorul educației. Părerile tale despre cum ar trebui predată istoria în școli contează, iar vocea ta poate contribui la îmbunătățirea sistemului educațional.
Sursa imaginii: Facebook
Etichete: planuri-cadru liceu, reforma educatie, istoria romanilor, istorie universala, Andrei Avram, sistem educational, predare istorie, liceu romania