Conform Fast Company, există cel puțin trei motive importante pentru care ar trebui să ne facem liste cu sarcini de făcut, chiar dacă nu reușim întotdeauna să le îndeplinim. Hai să vedem care sunt acestea și cum ne pot ajuta în viața de zi cu zi.
Cum ne ajută memoria și învățarea
Primul și cel mai important beneficiu este că listele ne ajută să ținem minte mai ușor ce avem de făcut. E ca și cum ai lua notițe la școală sau când citești o carte bună – când scrii ceva, creierul tău procesează mai bine informația.
Cercetătorii au descoperit că atunci când notăm ceva, fie că e vorba de o listă de cumpărături sau de sarcini importante, creierul nostru reține informația mult mai bine decât dacă am încerca doar să ne-o amintim. De aceea, chiar și după ce am scris lista, de multe ori nici nu mai trebuie să ne uităm în ea – deja știm ce avem de făcut!
Este interesant că procesul de scriere în sine ne ajută să:
- Organizăm mai bine informația în minte
- Înțelegem mai clar ce avem de făcut
- Reținem detaliile importante
- Ne concentrăm mai bine pe obiective
De la vorbe la fapte concrete
Al doilea motiv pentru care listele sunt atât de utile este că ne ajută să transformăm obiectivele mari și vagi în pași concreți și realizabili. Mulți dintre noi avem visuri și țeluri ambițioase – vrem să slăbim, să învățăm o limbă străină sau să economisim bani. Dar fără un plan clar, aceste dorințe rămân doar… dorințe.
Când facem o listă, suntem forțați să ne gândim la:
- Ce pași exacți trebuie să facem
- În ce ordine să-i facem
- Cât timp ne va lua fiecare pas
- Ce resurse avem nevoie
De exemplu, în loc să spunem doar „vreau să învăț spaniolă”, lista ne ajută să împărțim acest obiectiv în acțiuni zilnice concrete:
- 20 de minute de vocabular
- 15 minute de gramatică
- 10 minute de conversație
- 5 minute de ascultare
Cum să ne organizăm mai bine timpul
Al treilea beneficiu major este că listele ne ajută să vedem mai clar cum ne folosim timpul. E ca și cum ai face curățenie în calendar – când pui totul pe hârtie, observi mai ușor activitățile care îți mănâncă timpul degeaba.
Iată câteva sfaturi practice pentru a folosi listele eficient:
- Fă-ți liste pentru perioade mai lungi (săptămânal sau lunar)
- Notează-ți sarcinile înainte ca agenda să fie plină
- Prioritizează ce e cu adevărat important
- Lasă spațiu și pentru activități neplanificate
- Revizuiește și actualizează lista regulat
Cercetările arată că persoanele care își fac liste regulate:
- Sunt mai puțin stresate
- Dorm mai bine
- Se simt mai în control
- Termină mai multe sarcini importante
Sfaturi bonus pentru liste eficiente:
- Păstrează listele simple și clare
- Împarte sarcinile mari în pași mici
- Folosește verbe de acțiune („sună”, „scrie”, „cumpără”)
- Stabilește termene realiste
- Sărbătorește micile victorii
Împărtășește și tu experiența ta cu listele de sarcini! Ce metode folosești pentru a-ți organiza timpul și activitățile? Lasă un comentariu mai jos și hai să învățăm unii de la alții.
Sursa imaginii: Unsplash
Etichete: organizare timp, productivitate, liste sarcini, management personal, planificare eficientă, obiective