Producătorul american de avioane se confruntă cu probleme serioase atât în divizia comercială, cât și în cea de apărare, în timp ce greva muncitorilor de pe coasta de vest a SUA i-a dat și ea bătăi de cap.
Boeing traversează una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa recentă. Compania tocmai a anunțat că a pierdut 11,83 miliarde de dolari în 2024, cea mai mare pierdere de când pandemia i-a dat peste cap afacerile în 2020.
Cum a ajuns Boeing în această situație
Kelly Ortberg, care conduce Boeing din august anul trecut, are acum o misiune extrem de grea: să redreseze corabia într-un moment în care rivala Airbus câștigă tot mai mult teren pe piața avioanelor comerciale. Mai mult, autoritățile de reglementare și clienții sunt cu ochii pe Boeing după o serie de probleme tehnice.
Deși acțiunile companiei au crescut ușor cu 0,5% la deschiderea bursei, cifrele arată clar că situația e destul de complicată. În ultimele trei luni din 2024, Boeing a ars 4,1 miliarde de dolari din rezervele de numerar – puțin mai puțin decât se așteptau analiștii, care anticipau 4,26 miliarde.
Nu doar probleme tehnice, ci și culturale
Ortberg spune că lucrurile încep să se îmbunătățească pe liniile de producție, care au avut de suferit după accidentul îngrozitor de anul trecut, când un panou s-a desprins în zbor de pe un Boeing 737 Max nou-nouț. Dar problemele nu se opresc aici.
În ultimul trimestru din 2024, compania a pierdut 3,86 miliarde de dolari din cauza unor contracte cu preț fix din domeniul apărării care nu au mers bine deloc. Ortberg le-a spus angajaților marți că acum sunt „mai atenți și mai conștienți de riscuri”.
Veniturile între octombrie și decembrie au scăzut cu 31% față de anul trecut, ajungând la 15,24 miliarde dolari – sub așteptările analiștilor de 16,21 miliarde. Pierderea per acțiune a fost de 5,90 dolari, aproape dublu față de estimări.
Pe tot anul 2024, Boeing a ars 14,3 miliarde de dolari, o diferență uriașă față de 2023 când reușise să genereze un flux pozitiv de numerar de 4,43 miliarde.
Ortberg a vorbit despre un plan în patru pași pentru a redresa situația, punând accent pe schimbarea culturii din companie: „E poate cea mai importantă schimbare pe care trebuie să o facem”.
O companie marcată de tragedii
După ce a înregistrat profituri record în anii 2010, Boeing s-a prăbușit după 2019, pierzând peste 30 de miliarde de dolari. Totul a început cu două accidente mortale ale modelului 737 Max, care au ridicat semne de întrebare despre calitatea producției și siguranță. Au existat și suspiciuni că Boeing ar fi indus în eroare autoritățile în timpul procesului de certificare a avionului.
Apoi a venit pandemia, care a dat peste cap întreaga industrie a aviației. Iar accidentul din ianuarie trecut, când un panou s-a desprins în zbor de pe un 737 Max aproape nou, a băgat din nou Boeing în criză.
Divizia de apărare și spațială a companiei a pierdut 5,41 miliarde de dolari în 2024 din cauza depășirilor de costuri la mai multe programe cu preț fix.
Urmărește îndeaproape evoluția Boeing în următoarele luni pentru a vedea dacă planul de redresare al lui Ortberg va da roade. Distribuie acest articol pentru a-i ține la curent și pe alții cu situația unuia dintre cei mai mari producători de avioane din lume.
Sursa imaginii: GC Images
Etichete: Boeing, pierderi financiare, industria aeronautică, Kelly Ortberg, 737 Max, criză Boeing