Cumparam mai putin, dar platim la fel de mult. Și de cele mai multe ori, nici macar nu ne dam seama. Este vorba despre fenomenul „shrinkflation” sau, mai pe romaneste, „shrinkflatie”, o strategie de marketing care lasa usa deschisa multor practici inselatoare. Analistul economic Adrian Negrescu explica pentru „Adevarul.ro” cum se practica aceasta metoda si cat de legala este.
Strategii de marketing si cresterea costurilor de productie
In contextul cresterii costurilor de productie, companiile recurg la diverse strategii pentru a-si mentine profiturile. „Shrinkflation” este o astfel de strategie prin care producatorii reduc gramajul produselor fara a modifica pretul acestora. Astfel, cumparatorii platesc aceeasi suma pentru o cantitate mai mica de produs.
„Este o reactie a producatorilor de produse alimentare si nealimentare care se confrunta cu cresteri ale preturilor materiilor prime si utilitatilor”, explica Adrian Negrescu. „Daca ar creste pretul in mod direct, ar risca sa ramana cu produsele nevandute pe rafturi.”
Fenomenul in Romania
Shrinkflation este o practica larg raspandita in Europa si nu face exceptie nici in Romania. Totusi, contextul romanesc este unul aparte. Romania are cea mai mare inflatie din Europa de patru luni consecutiv, iar puterea de cumparare a romanilor este in continua scadere.
„Anul acesta, de Paste, am avut cele mai mici vanzari din ultimii 25 de ani. Romanii sunt secatuiti de inflatie, nu mai cumpara cum cumparau in anii trecuti. Multi dintre ei vin la supermarket ca la muzeu, se uita la preturi si pleaca”, spune Negrescu.
Aspecte legale si reglementari
Shrinkflation, desi considerata de multi o practica inselatoare, este legala daca este realizata corect. Autoritatile incearca sa reglementeze aceasta strategie pentru a proteja consumatorii. ANPC a lansat un proiect prin care comerciantii vor fi obligati sa afiseze clar scaderea cantitatii si modificarea pretului pe unitatea de masura.
Premierul Marcel Ciolacu afirma: „Facem un pas important in problema reducerii gramajului, dar a pastrarii pretului. Presedintele ANPC a pus in transparenta decizionala ordinul care impune procesatorilor sa semnaleze clar orice micsorare a gramajului produselor.”
Metode de evitare a „shrinkflatiei”
Pentru a evita tehnicile de „shrinkflatie”, consumatorii trebuie sa fie atenti la etichete si ambalaje. O modalitate sigura este compararea gramajului actual cu cel vechi. Observarea designului ambalajului poate fi, de asemenea, utila. Schimbarile grafice sau noi slogane pot indica o reducere a gramajului.
Sfaturi pentru consumatori:
- Cumparati de la concurenta: Produsele concurente ar putea sa nu fi fost reduse in greutate.
- Optati pentru marcile proprii ale magazinelor: Acestea sunt de obicei mai ieftine decat cele de firma.
- Evitati cumparaturile impulsive: Faceti o lista de cumparaturi si respectati-o.
- Profitati de oferte si promotii: Urmariti campaniile de reduceri si instalati aplicatiile hipermarketurilor pentru discounturi semnificative.
„Shrinkflation” in Europa
Conform Monitorului global al inflatiei realizat de Ipsos, fenomenul „shrinkflation” este observat preponderent in Europa. Britanicii, francezii si germanii au remarcat cel mai des aceasta practica. In Romania, 40% dintre consumatori au constatat diferente intre gramajul produselor si preturile neschimbate.
Unu din doi respondenti la nivel global considera inacceptabil faptul ca producatorii reduc dimensiunea produselor mentinand preturile. Dezacordul este mai mare in Europa si America de Nord, francezii fiind cei mai nemultumiti. In Grecia si Germania, oamenii sunt tot mai frustrati si au trimis numeroase plangeri catre autoritatile de protectie a consumatorilor.
Fenomenul „shrinkflation” reflecta dificultatile economice si psihologice prin care trec atat producatorii, cat si consumatorii. In timp ce companiile incearca sa ramana pe linia de plutire, consumatorii trebuie sa fie atenti si informati pentru a-si proteja puterea de cumparare.
Este important sa ramanem vigilenti si sa ne informam constant pentru a face alegeri cumpatate. Intr-o economie de piata libera, puterea este in mainile noastre, ale consumatorilor.
Sursa: adevarul.ro
Sursa imagini: Unsplash
Subiecte abordate in articol: shrinkflation, inflatie, economii, consumatori