Conform unui sondaj INSCOP realizat la comanda adevarul.ro, protestele agricultorilor si transportatorilor sunt considerate indreptatite de 93,6% dintre romani. Aceste proteste au inceput in urma cu 3 saptamani, cand transportatorii auto si fermierii din toata tara au iesit in strada pentru a cere conducerii statului eliminarea restrictiilor si scaderea preturilor la energie si carburanti.
Cauzele protestelor agricultorilor si transportatorilor
Criza preturilor la energie din ultimul an a afectat puternic agricultura si transporturile, doua domenii vitale pentru economia romaneasca. Cresterea preturilor la motorina, gaz si energie electrica a dus la scumpiri in lant, generand inflatie si reducand profiturile.
Transportatorii auto reclama ca preturile mari la carburanti le reduc semnificativ veniturile, in timp ce fermierii se plang ca nu isi permit sa isi incalzeasca solariile si serele din cauza facturilor uriase la gaze si energie electrica. Ambele categorii cer guvernului sa reduca accizele si TVA-ul pentru carburanti si energie.
„Nu ne mai permitem sa muncim in conditiile actuale. Cheltuielile ne «mananca» profiturile, iar statul nu face nimic sa ne ajute”, a declarat Ion Cobala, reprezentant al transportatorilor din Curtea de Arges.
„Fara subventii si facilitati din partea statului, fermierii romani nu vor putea face fata concurentei din import. Costurile de productie sunt acum cu 30-40% mai mari decat anul trecut”, a explicat Ștefan Marin, presedintele Federatiei Fermierilor.
Masuri insuficiente din partea guvernului
Desi guvernul Colacu a adoptat cateva masuri menite sa sprijine sectorul agricol si transportatorii auto, acestea sunt considerate insuficiente de catre protestatari. Reducerea cu 25% a accizelor la carburanti si alocarea a 150 milioane euro pentru subventionarea incalzirii serelor sunt printre putinele decizii menite sa atenueze cresterea costurilor.
„Guvernul nu intelege ca transportatorii si fermierii sunt coloana vertebrala a economiei. Fara un sprijin real si pe termen lung, ambele sectoare vor intra in colaps, cu consecinte in lant”, considera sociologul Septimiu Chelcea.
Potrivit reprezentantilor transportatorilor si agricultorilor, executivul ar trebui sa elimine supraacciza la carburanti si TVA-ul pentru energia destinata incalzirii serelor. De asemenea, ar trebui sa majoreze semnificativ subventiile acordate acestor domenii pentru modernizare si investitii.
Implicare politica controversata
Intentia unor politicieni de a se alatura protestelor a starnit controverse. 65,5% dintre romani considera ca prezenta reprezentantilor unor partide politice la proteste este dictata doar de interese electorale.
Cu toate acestea, 31,6% dintre respondentii sondajului INSCOP apreciaza incercarea unor politicieni de a se informa direct de la sursa pentru a contribui la gasirea de solutii. Eugen Neata (PNL), Robert Negoita (partidul Impreuna pentru Bucuresti) sau Alfred Simonis (PSD) sunt printre politicienii care s-au intalnit cu protestatarii.
Concluzii
Protestele agricultorilor si transportatorilor par sa se intensifice in perioada urmatoare, in lipsa unor masuri concrete din partea guvernului. Cresterea preturilor la energie si combustibili creeaza presiuni uriase pentru cele doua categorii, a caror activitate este vitala pentru buna functionare a economiei romanesti.
Pentru a evita blocarea activitatilor agricole si de transport, cabinetul Ciolacu ar trebui sa adopte facilitati fiscale pe termen lung, precum si subventii consistente care sa sprijine modernizarea si dezvoltarea ambelor sectoare cheie.
In continuare, ramane de vazut daca guvernul va lua masurile necesare pentru a pune capat crizei sau daca protestele se vor intensifica pana la blocarea activitatii economice si sociale. Cert este ca romanii sustin in proportie covarsitoare revendicarile transportatorilor si ale agricultorilor.