joi, iulie 18, 2024

Un avocat explica de ce legea le interzice profesorilor sa dea meditatii elevilor. „Moralitatea este mult subestimata in Romania”

Share

Zeno Daniel Șustac, avocat si coordonator al grupului „Parintii elevilor din Romania”, explica pentru publicatia Școala 9 implicatiile legale si morale ale meditatiilor cu elevii in clasa si de ce fenomenul nu ocoleste nici macar cele mai bune licee.

Intreaga conducere a Liceului Goethe din Capitala a demisionat saptamana trecuta, miercuri, acuzand atitudinea „umilitoare” a inspectoratului trimis de Ministerul Educatiei. Alti profesori de la scoala au lansat un protest de sustinere, scrie Edupedu.

Totul a pornit de la plangerea unui parinte care a reclamat ca „profesorul tinea sedinte de meditatii cu elevii din clasa si actiunile de intimidare ale aceluiasi profesor fata de elevul minor dupa ce acesta a refuzat sa participe la sedintele de meditatii”, dupa cum a explicat Ministerul Educatiei intr-un raspuns pentru publicatie.

Profesorii care dau meditatii unui elev in clasa comit o abatere disciplinara in conformitate cu noua lege a educatiei, care poate duce la desfacerea contractului de munca.

Piata globala a meditatiilor ajunge la 91 de miliarde de dolari

Ministerul Educatiei a publicat un decret prin care le cere profesorilor sa semneze o declaratie de interes pana la sfarsitul acestui an, in care sa precizeze ca nu vor oferi meditatii private contra cost in cadrul claselor pe care le predau.

271 de milioane de lei au fost declarate de profesori la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in perioada 2020-2022, scrie Gandul. Doar 10.000 de romani isi declara veniturile din meditatii, dar specialistii spun ca numarul total este mult mai mare.

Se pot face multi bani din meditatii in afara scolii si in alte tari. In 2022, piata globala de tutoriat a fost estimata la 91 de miliarde de dolari si se asteapta sa creasca cu 6,8% anual pana in 2030, potrivit platformei Grand View Research.

Citeste si
Proteste studentesti pro-palestiniene vizeaza legaturile financiare ale universitatilor americane cu Israelul. Tinerii cer incetarea investitiilor care sustin razboiul din Gaza

Școala 9 a stat de vorba cu avocatul Zeno Daniel Șustac, coordonator al grupului „Parintii elevilor din Romania” si autor al cartii-manifest despre educatie „Alandalia”. Acesta a explicat care sunt riscurile atunci cand un profesor isi instruieste proprii elevi: Presiunea exercitata de note pentru ca parintii sa cumpere meditatii si discriminarea.

„Sper sa nu avem clanul meditatorilor, clanul celor neimputabili”

„Cel care isi aduce contributia este privit altfel si poate primeste note mai bune, in timp ce cel care refuza sa faca aceste exercitii este pus la coltul infamiei”, spune Zeno Daniel Șustac.

„Mi-ar placea sa cred ca nu exista astfel de carteluri in institutiile de invatamant – eu sunt mai mult un visator – care nu urmaresc decat sa faca bani prin meditatii. Adica, sper sa nu existe clanul meditatiilor, clanul non meditatiilor sau ceva de genul asta. Sper ca cazul Goethe este un caz absolut unic si ca masurile care se iau il pun la coltul rusinii, in categoria celor care nu sunt”, spune avocatul.

El propune o solutie pentru a scoate din zona gri meditatiile, care sunt deja o parte normala a societatii romanesti: „As vedea necesitatea unui sistem de meditatii centralizat, finantat de stat. Am ridicat aceasta problema de multi ani. Sau emiterea de tichete educationale pentru parinti pentru a plati legal aceste servicii si, de asemenea, impozitarea meditatiilor, ar fi incurajate veniturile la bugetul de stat si toate acestea. Și nu in ultimul rand, ar duce la o profesionalizare a meditatiilor, pentru ca un serviciu impozitat are anumite standarde atunci cand este privit la lumina zilei.

Citeste si
China raspunde diplomatiei franceze dupa vizita lui Macron in India

Acest tutoriat s-ar desfasura pe trei niveluri, explica Șustac:

  • Tutoratul, adica copiii care tin pasul cu lectiile;
  • Excelenta, pentru cei care sunt capabili de performante inalte;
  • Cursuri particulare pentru elevii care lipsesc de la scoala din motive de sanatate.

In opinia sa, Legea educatiei are de suferit pentru toti copiii daca meditatiile nu se incadreaza in domeniul legalitatii. „In salile de clasa, din pacate, activitatea educativa se concentreaza pe doi sau trei elevi cu performante inalte, iar celorlalti li se spune ca nu ajung la nivelul celorlalti. Și de foarte multe ori profesorul de la clasa scade calitatea, adica nu face tot ce poate pentru ca se gandeste ca, daca elevul vrea ceva mai bun, poate sa mearga la meditatii si sa invete suplimentar”, spune el.

„Este un cartel format din doi sau trei profesori care isi predau elevii pe rand.”

De ce, in sistemul pe care il vede Shustac, chiar si elevii de la scolile de top, cu rezultate bune la examenele nationale si cu profesori cautati, trebuie sa fie invatati? Avocatul considera ca aceasta este vechea problema a privilegiilor de top: „Sunt multe cazuri in care lucrurile scapa complet de sub control sub pretextul numelui si reputatiei institutiei de invatamant in cauza: Un numar de elevi care au un anumit nivel sunt cei care conteaza pentru institutia de invatamant in cauza, ceilalti, care nu se incadreaza, sa spunem, in sfera olimpicilor, sunt tratati ca elevi de mana a doua. Nu este corect ca materia neevaluata sa fie evaluata retrospectiv in clasa. Exista multe cazuri in care se intampla acest lucru. Cei care sunt in liceele de top sunt de neatins”.

Citeste si
Dronele Ucrainene Stabilesc un Nou Record de Distanta in Atacul asupra unui Radar Militar Rus

Chiar si unii profesori care au obtinut rezultate bune la diverse concursuri sunt iertati de tot, adauga activistul. „Este suficient ca un anumit profesor sa obtina niste rezultate in timp pentru ca aceste rezultate sa justifice orice fel de comportament inadecvat, inacceptabil, lipsit de etica. Lucrurile inacceptabile se intampla in fata excelentei liceului in cauza”.

In discutiile cu alti parinti, Shustac a observat o alta practica: oamenii nu dau meditatii direct cu profesorul de la clasa, ci exista grupuri de doi sau trei profesori care fac schimb de elevi intre ei. „Este de fapt un cartel de doi sau trei profesori care isi schimba elevii intre ei. La suprafata, nu au nicio legatura cu elevul din clasa, dar in realitate este vorba despre aceeasi sfera de interes si influenta.”

„Morala profesorilor este, in general, foarte subevaluata in Romania”.

Atitudinea pe care o gaseste in randul profesorilor din mediul online atunci cand vine vorba de reglementarea meditatiilor sau a cadourilor pe care le primesc de la elevi pune sub semnul intrebarii morala pe care ar trebui sa o aiba profesorii.

„In opinia mea, exista o atitudine aberanta in grupurile de profesori. Profesorii cred ca este justificat faptul ca sunt tolerati in evaziune fiscala pentru ca au un venit mic. Adica, ei spun cu voce tare: De ce suntem luati peste picior? Nu sunt si altii care castiga mai mult decat noi, care lucreaza la negru? Eu cred ca morala profesorilor din Romania este fundamental subevaluata.”

Sursa link

Citeste si...

[wp-rss-aggregator]

Citeste si...