Ai primit vreodată o reclamă pe Facebook la un gadget despre care tocmai vorbeai cu un prieten? Asta e Facebook-ul în toată splendoarea lui. Dar când vine vorba de sugestii de conținut organic, e mai degrabă un joc de noroc. Cu puțină experiență însă, poți învăța să îmbunătățești modul în care funcționează cei doi algoritmi.
Reclamele de pe Facebook sunt incredibil de precise
Să recunoaștem – reclamele de pe Facebook sunt înfricoșător de precise. Există chiar o glumă populară conform căreia Facebook ne ascultă pe ascuns conversațiile, pentru că imediat după ce menționezi ceva, începi să vezi reclame la acel lucru după câteva minute de scroll. Vorbești despre problemele tale în bucătărie? Brusc, feed-ul tău e plin de reclame la gadget-uri și ustensile de gătit. Coincidență? Probabil că nu.
Ce e interesant e modul în care Facebook reușește asta fără să te asculte de fapt – secretul stă în targetarea reclamelor. Facebook știe ce pagini ai apreciat, cu ce postări interacționezi, ce cauți și chiar activitatea ta în afara Facebook-ului prin parteneriatele cu alte aplicații și site-uri. Cum funcționează reclamele personalizate. Combină asta cu date demografice precum vârsta, locația și interesele tale, și rezultatul e o imagine super precisă a lucrurilor care ți-ar putea atrage atenția.
Sincer, nici nu mă deranjează așa tare. Am descoperit produse și servicii chiar utile prin aceste reclame, lucruri pe care probabil nu le-aș fi găsit altfel. E ca și cum Facebook îmi știe interesele de shopping mai bine decât mine.
Dar aici e problema. Dacă Facebook poate fi atât de bun la afișarea reclamelor care chiar mă interesează, de ce nu poate fi la fel de bun și la recomandarea conținutului pe care vreau să-l consum? Aici începe totul să se destrame.
Conținutul recomandat e complet pe lângă
E amuzant cum aceeași platformă care nimerește perfect cu reclamele, dă-n bară total cu motorul de recomandări de conținut. Da, platforma îți arată postări de la prieteni, pagini și grupuri pe care le urmărești. Asta merge bine. Dar apoi vine contentul pe care Facebook crede că ți-ar plăcea, și lasă-mă să-ți spun, de cele mai multe ori e complet pe lângă.
Mai tot timpul mă trezesc că dau scroll peste postări de tip „momeală” făcute fără efort, conținut nesfârșit de tip troll sau pur și simplu spam. Știi tu genul: „Dă tag cuiva care trebuie să vadă asta” sau „10 lucruri necunoscute despre #BMW”. Nu e doar enervant, e echivalentul digital al spam-ului care îți umple căsuța poștală.
Sincer să fiu, cantitatea de astfel de conținut a scăzut destul de mult în ultimii ani. Cu toate acestea, încă reprezintă o mare parte din feed-ul tău de Facebook.
Ce e și mai rău e că dacă nu faci un efort conștient să apeși butonul „Nu mă interesează” în mod repetat, algoritmul devine și mai agresiv, umplându-ți timeline-ul cu și mai mult conținut similar. Pare că Facebook încearcă prea tare să ghicească ce mi-ar plăcea și în schimb îmi servește conținut care e mai degrabă zgomot decât valoare.
E frustrant pentru că știu că Facebook poate face mai bine. Dacă pot să rafineze reclamele să se potrivească exact intereselor mele, de ce nu pot aplica aceeași precizie și la postările pe care le recomandă? Măcar aș vrea o modalitate mai bună de a antrena algoritmul.
Cum să dresezi algoritmul Facebook să-ți arate ce vrei
Un lucru care îmi place la algoritmul Facebook e că se adaptează destul de rapid la obiceiurile tale de consum. De exemplu, să zicem că Facebook îți arată un reel despre animale sălbatice. De obicei nu te uiți la așa ceva. Din curiozitate, te-ai uitat la reel și ți-a plăcut. În scurt timp, vei observa că Facebook începe să-ți sugereze mai multe reels cu animale sălbatice.
Am învățat să folosesc această capacitate de adaptare în avantajul meu. Când vreau să văd mai mult dintr-un anumit tip de conținut, fie că e vorba de noutăți tech, vloguri cu animale sau videoclipuri cu rețete, mă asigur că interacționez cu acel tip de conținut. Dau like postărilor, poate las și un comentariu sau chiar le salvez pentru mai târziu. Nu durează mult până când algoritmul prinde ideea și începe să-mi curete feed-ul în consecință.
Pe de altă parte, când vreau să scap de conținutul nedorit, îmi iau timp să folosesc butonul „Nu mă interesează”, ascund postări și pun pe pauză grupurile sau paginile pe care nu vreau să le văd. Da, e plictisitor, dar funcționează în timp. Cu cât rafinezi mai mult lucrurile cu care interacționezi, cu atât Facebook devine mai bun la a înțelege ce vrei de fapt.
Îmi fac un obicei și din a urmări pagini și a mă alătura unor grupuri care se aliniază cu interesele mele. Modelându-mi activ feed-ul, am reușit să scot majoritatea recomandărilor spam și să le înlocuiesc cu conținut care chiar mă interesează. Nu e un sistem perfect, dar e mult mai bun decât să las algoritmul de capul lui.
Algoritmul Facebook e ca un instrument. Poate lucra pentru tine sau împotriva ta. Petrecând puțin timp să-l antrenezi, am descoperit că feed-ul meu poate fi mai plăcut și mai puțin obositor de parcurs. Așa că, chiar și cu toate problemele lui, rămâne una dintre rețelele mele sociale preferate.
Te invităm să împărtășești experiența ta cu algoritmul Facebook în comentarii. Ce trucuri folosești tu pentru a-ți îmbunătăți feed-ul?
Sursa imagine: Facebook
Etichete: facebook, algoritm, conținut personalizat, reclame targetate, feed social media, experiență utilizator