În timp ce restul lumii încă se gândește cum să treacă la mașini electrice, norvegienii au rezolvat deja această problemă. Nouă din zece mașini noi vândute anul trecut în Norvegia au fost electrice, iar țara își propune să ajungă la 100% până la sfârșitul acestui an.
După 75 de ani în care a vândut mașini pe benzină și motorină, dealership-ul Harald A Møller din Oslo a spus „la revedere” mașinilor cu combustibil fosil la începutul lui 2024. Acum, în showroom-ul lor găsești doar mașini electrice.
Cum a reușit Norvegia să convingă oamenii să treacă la mașini electrice
„Nu mai are sens să recomandăm cuiva să cumpere o mașină cu motor termic. Viitorul este electric”, spune Ulf Tore Hekneby, directorul companiei, în timp ce ne arată mașinile din showroom. „Au autonomie mare și se încarcă rapid. E greu să te mai întorci la mașinile clasice după ce încerci una electrică.”
Pe străzile capitalei Oslo, mașinile electrice nu mai sunt o raritate – sunt peste tot. E suficient să te uiți în jur și vei observa că aproape jumătate din mașini au litera „E” de la „electric” pe plăcuțele de înmatriculare.
Țara scandinavă cu 5,5 milioane de locuitori a adoptat mașinile electrice mai repede decât orice altă țară din lume. Anul trecut, pentru prima dată în istorie, numărul mașinilor electrice din Norvegia l-a depășit pe cel al mașinilor pe benzină potrivit BBC. Când includem și mașinile diesel, vehiculele electrice reprezintă aproape o treime din toate mașinile de pe șoselele norvegiene.
Datele Federației Rutiere Norvegiene (OFV) arată că 88,9% din mașinile noi vândute anul trecut au fost electrice, în creștere de la 82,4% în 2023 conform Reuters. În unele luni, vânzările de mașini complet electrice au atins chiar și 98%.
Cum stau alte țări la capitolul mașini electrice
Prin comparație, în Marea Britanie mașinile electrice au reprezentat doar 20% din înmatriculările noi în 2024 conform The Guardian. Deși este un record pentru ei, fiind în creștere de la 16,5% în 2023.
În SUA, situația e și mai în urmă – doar 8% din mașinile noi vândute anul trecut au fost electrice, o creștere mică de la 7,6% în anul anterior.
Christina Bu, secretarul general al Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice, ne explică că această revoluție electrică nu s-a întâmplat peste noapte: „Totul a început în anii ’90. Pas cu pas, am mărit taxele pe mașinile pe benzină și motorină, făcându-le mai scumpe, în timp ce mașinile electrice au fost scutite de taxe.”
Secretul succesului: beneficii concrete, nu doar vorbe
Spre deosebire de alte țări care doar vorbesc despre tranziția la mașini electrice, Norvegia a venit cu avantaje concrete:
- Parcarea gratuită
- Taxe rutiere reduse
- Acces la benzile de autobuz
- Zero taxe la cumpărare pentru mașinile electrice
„Vrem ca alegerea vehiculelor cu zero emisii să fie mereu cea mai bună opțiune”, spune Cecilie Knibe Kroglund, ministrul adjunct al transporturilor din Norvegia.
Deși e un mare producător de petrol și gaze, Norvegia își propune ca toate mașinile noi vândute să fie „zero emisii” începând din 2025. Acest obiectiv, stabilit în 2017, pare acum mai aproape ca niciodată.
Infrastructure impresionantă de încărcare: Norvegia are peste 27.000 de stații publice de încărcare, comparativ cu 73.699 în Marea Britanie conform Zap-Map. Raportat la populație, asta înseamnă 447 de încărcătoare la 100.000 de locuitori în Norvegia, față de doar 89 în UK conform unui raport recent.
Vrei să afli mai multe despre tranziția la mașini electrice? Distribuie acest articol și urmărește-ne pentru actualizări despre revoluția vehiculelor electrice în lume.
Sursa imaginii: Getty Images
Etichete: mașini electrice, Norvegia, tranziție verde, infrastructură încărcare, zero emisii, mobilitate electrică