O descoperire fascinantă a adus la lumină codul unui chatbot care a făcut istorie în anii ’60. Cercetătorii au dat peste niște fișiere vechi de 60 de ani și au reușit să readucă la viață pe ELIZA, primul chatbot care a vorbit vreodată cu oamenii.
Povestea lui ELIZA a început în anii 1960, când Joseph Weizenbaum, un profesor de la MIT (Institutul de Tehnologie din Massachusetts), a creat acest program revoluționar. Și-a numit creația după Eliza Doolittle, personajul principal din piesa „Pygmalion”, o fată care învață să vorbească elegant. Weizenbaum a scris programul într-un limbaj special pe care l-a inventat chiar el – Michigan Algorithm Decoder Symmetric List Processor (MAD-SLIP). Cu timpul însă, odată cu apariția internetului, versiunea originală a chatbot-ului a devenit depășită.
Potrivit Live Science, ELIZA a avut un impact major asupra dezvoltării inteligenței artificiale moderne, fiind primul program care putea purta conversații cu oamenii.
Cum funcționa primul chatbot din lume
ELIZA a fost proiectată să răspundă ca un psihoterapeut. De exemplu, dacă îi spuneai „Toți bărbații sunt la fel”, ea te întreba „În ce sens?”. Sau începea conversația cu „Vă rog să-mi spuneți care este problema dumneavoastră”. Era programată să asculte și să pună întrebări, exact ca un terapeut real.
Până în 2021, specialiștii credeau că codul original de 420 de linii al lui ELIZA s-a pierdut pentru totdeauna. Dar Jeff Shrager, expert în științe cognitive la Universitatea Stanford, și Miles Crowley, arhivar la MIT, au avut norocul să găsească codul printre hârtiile vechi ale lui Weizenbaum.
Cum au readus-o la viață cercetătorii

„Din punct de vedere tehnic, nici măcar nu știam dacă codul găsit – singura versiune descoperită – mai funcționează”, povestește Shrager. Dar au decis să încerce. Nu a fost deloc simplu să o readucă la viață. Echipa a trebuit să curețe și să repare codul, apoi să construiască un emulator care să imite calculatoarele din anii ’60 pe care rula ELIZA.
Când au pornit-o, surpriză mare – nu doar că funcționa, dar o făcea foarte bine! Au găsit totuși o mică eroare în cod, dar au decis să nu o repare. „Ar fi ca și cum ai corecta o greșeală din tabloul Mona Lisa”, explică Shrager. „Programul se blochează când utilizatorul introduce un număr, de exemplu ‘Azi aveți 999 de ani’.”
Deși ELIZA a fost gândită inițial ca platformă de cercetare pentru interacțiunea om-calculator, capacitățile ei de chatbot erau atât de impresionante încât au eclipsat scopul științific original. Shrager spune că ELIZA este chiar mai bună decât chatboții moderni la capitolul ascultare: „În timp ce programele de azi se grăbesc să-ți termine propozițiile, ELIZA te încuraja să continui să vorbești. E mai apropiat de o conversație reală decât orice alt chatbot.”
Te fascineaza istoria tehnologiei? Distribuie acest articol prietenilor pasionați de inteligență artificială și programare! Lasă un comentariu cu părerea ta despre cum s-au schimbat chatboții în ultimii 60 de ani.
Sursa imaginii: Getty Images
Etichete: ELIZA, primul chatbot, Joseph Weizenbaum, MIT, istorie tehnologie, inteligență artificială